301.dyon.pl




Lotnicy

Biografie

Wspomnienia

Inne teksty





str. 1 | 2


29 listopada 1941 r. Tomiczek dołączył do innej grupy, która wyjechała do Archangielska celem załadunku na okręty, które miały przewieźć lotników do Anglii. Z powodu bardzo ostrej zimy i częściowego zamarznięcia Morza Białego transport morski stamtąd był niemożliwy, wobec czego personel koleją przerzucono do Murmańska, gdzie port nie zamarza (Tomiczek przybył tam 24 stycznia 1942 r.). Został zaokrętowany na lekki angielski krążownik "Trynidad", którym bezpiecznie, choć nie bez kłopotów (ataki samolotów Luftwaffe i U-Bootów) 1 lutego 1942 r. dopłynął do portu Scapa Flow w Szkocji. Skierowany został do Kirkham, gdzie odbył kwarantannę, a następnie do Blackpool. Po ukończeniu kursów teoretycznych trafił do szkoły pilotażu początkowego 25. EFTS w Hucknall (uczył się tam od 16 września do 3 grudnia 1942 r.), a potem do szkoły pilotażu podstawowego 16 SFTS w Newton (od 3 grudnia 1942 r. do 19 maja 1943 r.). Następnie otrzymał posting do szkoły strzelców samolotowych 11. AGS w Andreas na wyspie Man. 20 listopada 1943 r. przeniesiony został innej szkoły, tym razem dla obserwatorów 5. AOS w Jurby (także na wyspie Man), a 19 maja 1944 r. do kolejnej jednostki szkoleniowej - 10 (O) AFU w Dumfries w Szkocji. We wszystkich tych szkołach latał jako pilot wożący uczniów na ćwiczenia w powietrzu, nabierając po blisko trzyletniej przerwie w lataniu doświadczenia na angielskich typach samolotów.

12 kwietnia 1944 r. Tomiczek przeniesiony został na ostateczny kurs szkolenia operacyjnego do 18. OTU w Finnigley. Po zebraniu załogi i ukończeniu treningu na Wellintonach 29 czerwca 1944 r. został wysłany do 1662. HCU w Blyton, jednostki w której załogi dwusilnikowych bombowców przeszkalały się na cięższe, czteromotorowe maszyny (w wypadku Tomiczka - Halifaxa). Po ukończeniu treningu w Blyton cała załoga w składzie: st. sierż. pil. Antoni Tomiczek, por. naw. Leon Schedlin-Czarliński, ppor. bomb. Zygmunt Lipiński, kpr. rtg. Aleksander Nikodon, sierż. mech. Mieczysław Posłuszny, ppor. strz. Wiktor Aniołek i kpr. strz. Fryderyk Konior została wysłana transportowymi samolotami York i Dakota przez Afrykę Północną do Włoch celem wzmocnienia składu 1586 Eskadry do Zadań Specjalnych. Na lotnisko eskadry, Campo Cassale koło Brindisi, lotnicy przybyli 10 sierpnia 1944 r. Na pierwszą misję Tomiczek poleciał nocą z 22 na 23 sierpnia 1944 r., dostarczając zaopatrzenie dla powstańców w Warszawie, natomiast jego ostatnim zadaniem był zrzut na placówkę "Wilga" koło Nowego Targu nocą z 28 na 29 grudnia 1944 r. (był to jednocześnie ostatni lot specjalny do Polski). Łącznie 23 razy latał ze zrzutami - 5 razy nad Polskę (z czego raz z powodu choroby nawigatora musiał zawrócić), 11 nad Włochami, 3 nad Jugosławią, 2 nad Czechosłowacją oraz po razie nad Grecją i nieustalonym krajem (brak adnotacji w log-booku). Na przełomie marca i kwietnia 1945 r. odtworzony z 1586 eskadry 301 Dywizjon "Ziemi Pomorskiej - Obrońców Warszawy" przeniesiony został na lotnisko Blackbushe w Anglii i włączony do Transport Command. Odtąd diametralie zmieniły się zadania wykonywane przez Tomiczka - latał z zaopatrzeniem i wojskiem do różnych krajów Europie - Francji, Włoch, Grecji, Niemiec, Danii i Norwegii.

20 listopada 1946 r. Antoni Tomiczek zakończył służbę w Polskich Siłach Powietrznych w stopniu polskim chorążego i angielskim Warrant Officera. Zdecydował się na powrót do kraju i 12 maja 1947 r. po raz pierwszy od wielu lat stanął na polskiej ziemi w Gdańsku. Powrócił na Górny Śląsk, w rodzinne strony. Znalazł zatrudnienie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w Rybniku, gdzie pracował nieprzerwanie jako starszy inspektor kontroli zakładów pracy od 16 lipca 1947 r. do końca maja 1979 r., kiedy przeszedł na emeryturę. Był członkiem Aeroklubu w Gliwicach, w którym to w latach 1957-1964 latał jako pilot sportowy. Obecnie należy do Stowarzyszenia Lotników Polski Południowej w Jaworznie oraz do Klubu Seniorów Lotnictwa w Katowicach. Za czyny bojowe w czasie II wojny światowej odznaczony został dwukrotnie Krzyżem Walecznych oraz jugosławiańskim medalem Spomem, natomiast za powojenne zasługi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i odznaką Zasłużony dla Województwa Katowickiego. Posiada także liczne odznaczenia pamiątkowe. Obecnie mieszka w Pstrążnej na Śląsku.

źródło: Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej dzięki uprzejmości p. Wojciecha Zmyślonego.


cofnij
str. 1 | 2





Jedynka | Lotnicy | Biografie | Wspomnienia | Fotografie